islam

Kesihatan memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan. Sebagai umat Islam, kita wajib mensyukuri nikmat kesihatan yang telah dianugerahkan oleh Allah SWT. Mensyukuri nikmat tersebut bukan sekadar pengucapan di lidah, sebaliknya disertakan dengan perlakuan amal dan ibadat hanya untuk Allah. Seterusnya menjaga dengan baik segala anugerah dan nikmat yang telah dimiliki.

Menjaga dan mengekalkan kesihatan amat penting, terutama bagi golongan wanita yang masih belum berumahtangga. Tahap kesuburan peranakan boleh terjejas sekiranya norma-norma kesihatan dibiarkan terabai tanpa penjagaan sepatutnya. Amalkan cara pemakanan dan gaya hidup seharian yang sihat dalam menjalani kehidupan seharian. Seterusnya miliki ilmu pengetahuan mengenai panduan penjagaan kesihatan dan ilmu-ilmu yang berkaitan.


Wanita Haid Tidak Teratur Boleh Hamil


Sebenarnya wanita yang mengalami kitaran haid yang tidak menentu memang dikaitkan dengan keadaan ovulasinya yang tidak teratur atau ketiadaan ovulasi. Bagaimanapun, ada di kalangan wanita yang mengalami haid yang tidak teratur tetapi berupaya hamil dengan spontan tanpa bantuan perubatan.
Kebiasaannya, anggapan masalah ketidaksuburan terhadap seseorang wanita itu berlaku apabila dia sudah berkahwin dan melakukan hubungan seksual yang biasa (yakni sekurang-kurangnya empat atau empat kali seminggu tanpa halangan - kondom dan sebagainya) selama setahun tetapi tidak hamil.Rawatan kesuburan harus dilakukan setelah pasangan menjalankan beberapa siasatan perubatan tertentu iaitu:
  • HSA (husband seminal analysis): analisis air mani suami - melihat kualiti dan kuantiti sperma suami secara mikroskopik
  • Ujian hormon wanita - FSH (follicle stimulating hormone), LH (luthenising hormone) dan Prolaktin. Keseimbangan hormon FSH:LH menunjukkan sama ada terdapat rangsangan atau tiada ovulasi terhadap ovari. Tahap Prolaktin tinggi menandakan rangsangan daripada kelenjar pituitari yang boleh menyebabkan kitaran haid tidak teratur.
  • Ujian hormon progresteron ini akan dirembeskan pada hari ke 21 yang menandakan sama ada wanita telah mengeluarkan telur.
  • Adakala dilakukan juga ujian hormon tiroid, MGTT (mod glucose tolerance test) untuk memastikan tiada masalah tiroid atau kencing manis.
Ubat kesuburan tidak harus diberi kepada pesakit tanpa rawatan susulan kerana pada hari kitaran haid ke 10 hingga 12, harus dilihat sama ada kilang ovari terangsang. Pengambilan ubatan jenis 'clomiphene' boleh menyebabkan rangsangan yang terlebih (hyperstimulation) sehingga boleh menyebabkan komplikasi kepada pesakit.
Pengambilan clomiphene tanpa pengawasan dalam jangka masa yang lama juga akan meninggikan risiko barah ovari terhadap pengambilan clomiphene. Oleh itu, dinasihatkan wanita yang baru berumahtangga supaya mencuba secara biasa terlebih dulu untuk hamil. Jika terdapat tanda-tanda awal mengandung seperti mual, muntah, kesakitan pada payu dara, berjumpalah doktor untuk ujian air kencing menentukan hamil (UPT - urine pregnancy test) dan imbasan ultrasound.
Oleh : DR Fairuz Ashikin Abd Kadir, pakar perbidanan

0 comments: