islam

Berehat Seketika...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyanyang dulu kini dan selamanya kita panjatkan kesykuran padaNYA yang memiliki keagongan dan kemuliaan. Selawat dan salam keatas junjungan besar penghulu segala nabi kekasih Allah SWT Muhammad Rasulullah SAW serta kaum keluarga baginda, sahabat-sahabat, TAbi'in, tabi' tabi'in dan kaum muslimin seluruhnya.

Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT kerana dengan hidayah dan inayahNYA dapatlah saya mencoret sepatah dua kata lagi di dalam blog saya ini. Alhamdulillah sekali lagi saya panjatkan kesyukuran kehadrat Allah SWT kerana saya telah mencapai kejayaan dalam imtihan saya baru-baru ini...Pada hari semalam saya telah pergi ke kuliah untuk melihat sendiri natijah imtihan saya bersama dua orang rakan saya...sejak dari malamnya saya sudah tidak tenteram memikirkan apakah natijah imtihan saya nanti...rasib ke, manqul ke atau sofi ke???Sepanjang perjalanan ke kuliah saya merasa cukup cemas dan berdebar-debar...Dalam hati hanya pada Allah sahaja saya memohon agar tahun ini tidak seperti tahun-tahun sebelumnya...

Setibanya di hadapan kuliah...saya lihat ramai Arab dan wafidat sedang melihat natijah imtihan mereka...dari jauh kelihatan bermacam-macam reaksi muka...Ya Allah...Kau berikanlah Aku ketenangan hati...Itu sahaja yang mampu terlintas difikiran saya tatkala sampai di situ...pertama sekali saya lihat nama saya di tempat pelajar-pelajar yang rasib dan ghaib...dua tiga kali saya belek...tidak ada nama saya...Alhamdulillah...saya lihat pula nama-nama pelajar yang najah...dua tiga kali juga saya belek tetap tidak ada nama saya...perasaan gusar mula menyelubungi diri...saya bertanyakan kawan saya...dia juga tidak menjumpai nama dan angka giliran saya...Ya Allah berikanlah aku kesabaran dan ketabahan hati...itu yang bermain di benak saya...tidak mengapa...bisik hati saya...cuba cari lagi dengan tenang...

Saya cuba mencari sekali lagi dengan berhati-hati...Eh, rasanya macam nama saya...Saya bertanyakan kawan saya, adakah betul itu nama dan angka giliran saya...Alhamdulillah...Ya, itu memang nama dan angka giliran saya...Alhamdulillah...kawan saya katakan saya Sofi, najah naik Tahun 4...Alhamdulillah...Ya Allah Syukur sangat-sangat...itulah kata-kata spontan yang keluar dari mulut saya...tidak sabar untuk balik kerumah berkongsi berita gembira ini dengan suami dan anak tercinta..

Setiba dirumah...suami saya tersenyum lebar dari jauh...seakan-akan dia tahu apa natijah imtihan saya...Bila diberitahu...ternyata perasaan gembira dan syukur itu tidak boleh disorok-sorok lagi...Alfun Mabruk darinya untuk saya...Suami saya telah mengingatkan saya janji yang saya buat padanya...jika saya najah naik tahun 4(akhir) tahun ni...saya mesti menghafaz Quran daripada sekarang dan tasmik dengannya nanti...kerana dia khuatir jika saya menghafaz lewat saya tidak dapat membahagikan masa untuk studi madah dan quran...Ya, saya masih ingat lagi janji yang saya buat itu...dan saya akan tepatinya....bukan sahaja kerana suami tetapi kerana Allah SWT...untuk tahun 4 ini saya mesti menghafaz 6 surah, lebih kurang 2 juzuk...berbanding masa tahun 3 saya hanya perlu menghafaz 4 surah, lebih kurang 1 juzuk...

Justeru, mulai hari ini blog saya mungkin tidak akan di update selama 2 atau 3 bulan or maybe more...kerana memberi laluan buat diri saya untuk membuat persediaan awal sebelum imtihan tahun hadapan...

Kepada mereka-mereka yang sudi mengunjung blog saya yang tak seberapa ini...saya memohon kepada kalian, doakan kejayaan buat saya dan sahabat-sahabat saya diluar sana...Moga kita semua menjadi Hamba Allah yang berjaya di dunia dan di akhirat...Amin Ya Rabb...

0 comments: